вівторок, 20 січня 2015 р.

Сторінка вихователя

 















27.12.2015



зима-главная Зима – час активних і рухливих забав для дітей будь-якого віку. Звісно, найпростіше  залишитися вдома і не показувати носа на мороз, але, повірте, на засніженій вулиці можна влаштувати справжнє свято для ваших дітей.  Теплий одяг і гарний настрій  – ось усі складові якісного зимового відпочинку з дітьми! А ми пропонуємо вам кілька цікавих забав.
Різнобарвний сніг
Перед виходом на вулицю візьміть дві пляшки з розбризкувачем і дві пляшки з дозатором. Наповніть їх водою чотирьох різних кольорів, використовуючи безпечні харчові барвники. Цією водою можна малювати різні форми, фігури, цифри тощо. А можна намалювати одне велике коло, відійти метра на півтора і постаратися поцілити в центр струменем кольорової води. Перемагає той, хто потрапить у центр кола першим.
Якщо вдома не знайшлося пляшок, можна відшукати серед літніх іграшок водяні пістолети. Наповнити їх кольоровою водою і малювати картини на снігу.
Імена на снігу
Якщо вийти рано-вранці на вулицю, то можна знайти місця з білосніжним чистим снігом і  потоптатися в ньому. Але не просто так, а з користю: витопчіть свої імена – і літери повторите, і всі сусіди зможуть дізнатися, хто ж автор цієї невимовної краси. Або пишіть імена прутиком чи кольоровою водою.
Діти люблять квести, пригоди, загадки. А на вулиці тим паче, адже площа пошуків суттєво збільшується, порівняно з квартирою. Що знадобиться для рукавичного квесту? Кожному гравцю – по парі рукавичок. Одну рукавичку він одягає на руку, а другу – завзято шукає. Краще визначити час і місце для цієї забави. Якщо на вулиці лютий мороз, то можна залишити дітям рукавички, а квест влаштувати для пошуків “одягу” для завчасно зліпленого сніговика: шарфа, шапки і т.д.
Морозні мильні бульбашки
Ви, певно, й не думали, що мильні бульбашки знадобляться взимку!  А дарма! Ігри з мильними бульбашки в морозні дні набувають нового забарвлення, бо бульбашки замерзають у польоті і видовище це приголомшливе!
Літаючий капелюх для сніговика
Безумовно, всі люблять ліпити сніговика й прикрашати його. Коли ваш сніговик  уже стоятиме посеред двору, ви можете повправлятися у метанні капелюха. Для цього треба відійти на півтора-два метри від сніговика і спробувати накинути на його голову старого капелюха. 


25.12.2015





04.09.2015










Мета, завдання та зміст діяльності групи продовженого дня

Мета: групи продовженого дня організовуються для соціального захисту учнів і забезпечують умови для проведення позаурочної діяльності з ними.
Завдання групи продовженого дня:
• забезпечити безпечне і комфортне перебування учнів у школі в позаурочний час;
• організувати гармонійний розвиток особистості учня з урахуванням вікових особливостей молодшого школяра, інтелекту та інтересів кожної дитини;
• створити умови для досягнення оптимального рівня вихованості учнів.
Основні напрямки діяльності ГПД:
• фізкультурно-оздоровча робота;
• моральне і правове виховання;
• громадянське та патріотичне виховання;
• естетичне та екологічне виховання;
• культурно-просвітницька робота;
• розвиток національно-культурних традицій;
• екскурсійно-туристична робота;
• профілактика правопорушень та злочинів серед неповнолітніх;
• взаємодія з установами додаткової освіти та культури;
• соціологічні та психолого-педагогічні дослідження з питань виховання учнів, виявлення та оцінка рівня їх вихованості та ін.

1. Порядок комплектування та організація діяльності групи продовженого дня

1.1. Освітня установа відкриває ГПД за бажанням батьків (законних представників).
1.2. Зарахування до ГПД та відрахування здійснюється наказом директора закладу за заявою батьків (законних представників).
1.3. Освітнє установа організовує ГПД для учнів I-IV класів з граничною наповнюваністю для учнів 1-го ступеня не менше 25 осіб.
1.4. Діяльність ЦПД регламентується планом робіт вихователів і режимом дня, які затверджуються заступником директора з навчально-виховної роботи.
1.5. Тижнева гранично допустиме навантаження в ГПД - не більше 30 год.
1.6. Робота ГПД будується у відповідності з діючими вимогами Моз України з організації та режиму роботи груп продовженого дня.
1.7. В ГПД тривалість прогулянки для учнів 1-го ступеня становить не менше 2 год. Тривалість самопідготовки визначається класом навчання. У I класі з другого півріччя - до 1 год; у II класі - до 1,5 год; у III-IV - до 2 год.
1.8. В ГПД поєднується рухова активність вихованців на повітрі до початку самопідготовки (прогулянка, рухливі і спортивні ігри, суспільно корисна праця на пришкільній ділянці) з їх участю в заходах емоційного характеру після самопідготовки.
1.9. В освітньому закладі організовується 2-разове гаряче харчування для вихованців ГПД.

2. Управління групами продовженого дня

2.1. Вихователь ГПД призначається і звільняється від займаної посади директором освітнього закладу. Вихователь планує і організує діяльність вихованців ГПД, відповідає за збереження їх життя і здоров'я.
2.2. В освітніх цілях до роботи в ГПД залучаються педагог-психолог, соціальний педагог, бібліотекар, вчитель - логопед, педагоги додаткової освіти, інші педагогічні працівники.
2.3. Загальне керівництво групами продовженого дня здійснює заступник директора з навчально-виховної роботи у відповідності з посадовою інструкцією та наказом директора навчального закладу.

3. Орієнтовне планування занять в групі продовженого дня

День тижня Заняття на повітрі (2-2,5 год) Заняття в приміщенні (15-45 хв) Самопідготовка (крім учнів I класів) (1-2 год)
Понеділок Рухливі ігри Бібліотечні години
Вівторок Спортивна година Бесіди на етичні й естетичні теми
Середа Рухливі ігри Музичне заняття
Четвер Прогулянка Заняття з ОБЖ, ПДР, ППБ
П'ятниця Екскурсія Гурткові заняття, трудова діяльність

4. Приблизний режим групи продовженого дня для учнів початкових класів

Час Вид діяльності
12.00-12.10 Прийом дітей до групи продовженого дня
12.10-13.10 Прогулянка, рухливі ігри на відкритому повітрі
13.30-14.00 Обід
14.00-15.00 Самостійне читання, ігротека, прогулянка
15.00-16.00 Самопідготовка з фізкультхвилинками
16.00-17.00 Ігри, бесіди, вікторини, заняття за інтересами, музичні і спортивні годинник
17.00-18.00 Прогулянка, ігри на відкритому повітрі

5. Документація вихователя групи продовженого дня

5.1. Положення про групу продовженого дня загальноосвітнього установи.
5.2. Посадова інструкція вихователя групи продовженого дня.
5.3. Режим групи продовженого дня, затверджений керівником навчального закладу.
5.4. Перспективний план роботи на навчальний рік.
5.5. Календарно-тематичний план роботи на чверть з виділенням кожного навчального тижня.
5.6. Щоденний план роботи.
5.7. План роботи з законними представниками учнів.
5.8. Журнал групи продовженого дня.

Положення про групу продовженого дня
27.09.2012, 15:46

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 5 жовтня 2009 р. № 1121 



ПОЛОЖЕННЯ
про групу продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу

1. Це Положення встановлює порядок утворення, комплектування та організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу незалежно від типу і форми власності (далі — група продовженого дня).
2. Під час організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня загальноосвітній навчальний заклад керується Конституцією і законами України, статутом загальноосвітнього навчального закладу, наказами МОН та цим Положенням.
3. Група продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу державної та комунальної форми власності функціонує за рахунок коштів відповідних бюджетів, а приватної форми власності — за рахунок коштів засновника (власника) та інших джерел, не заборонених законодавством.
4. Під час організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня загальноосвітній навчальний заклад державної та комунальної форми власності може надавати платні освітні послуги на договірній основі згідно з переліком платних послуг, які можуть надаватися державними навчальними закладами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 р. № 38 (Офіційний вісник України, 1997 р., число 4, с. 30).
5. Основними завданнями групи продовженого дня є:
організація самостійної роботи учнів із закріплення та поглиблення знань, умінь та навичок, набутих на уроках;
створення сприятливих умов для формування учнівського колективу та надання кваліфікованої допомоги учням у підготовці до уроків і виконанні домашніх завдань;
організація індивідуальної, групової та колективної роботи учнів;
організація дозвілля учнів;
формування в учнів ціннісних орієнтацій;
здійснення заходів, спрямованих на збереження та зміцнення здоров’я учнів, на їх психічний та фізичний розвиток, набуття навичок здорового способу життя;
виховання позитивного ставлення до суспільно-корисної праці;
надання допомоги батькам або особам, які їх замінюють, у вихованні учнів.
6. Учасниками навчально-виховного процесу групи продовженого дня є керівник загальноосвітнього навчального закладу, учні, вихователь та інші педагогічні працівники, батьки або особи, які їх замінюють, психолог, бібліотекар, медичний працівник закладу, а також вчителі, керівники гуртків, спеціалісти позашкільних установ і організацій, які мають педагогічну освіту.
Права і обов’язки учасників навчально-виховного процесу групи продовженого дня визначаються Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», статутом загальноосвітнього навчального закладу, правилами внутрішнього трудового розпорядку, наказами МОН та цим Положенням.
7. Рішення про утворення групи продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу державної та комунальної форми власності приймає його керівник за погодженням з місцевим органом виконавчої влади та органом місцевого самоврядування, а приватної форми власності — за погодженням із засновником (власником).
8. Група продовженого дня утворюється за наявності:
необхідної навчально-матеріальної бази;
умов для організації денного відпочинку (сну) в групі продовженого дня, сформованої з учнів першого класу;
умов для організації харчування відповідно до Державних санітарних правил і норм улаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу.
9. Наповнюваність групи продовженого дня здійснюється згідно з наказами МОН.
10. Рішення про зменшення чисельності учнів групи продовженого дня приймає керівник загальноосвітнього навчального закладу за погодженням з місцевим органом виконавчої влади та органом місцевого самоврядування.
11. Відносини між загальноосвітнім навчальним закладом і батьками або особами, які їх замінюють, з питань організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня регулюються цим Положенням.
12. Зарахування учнів до групи продовженого дня та їх відрахування здійснюються згідно з наказом керівника загальноосвітнього навчального закладу на підставі відповідної заяви батьків або осіб, які їх замінюють.
Заяви про зарахування учнів до групи продовженого дня приймаються на початку кожного навчального року, як правило, до 5 вересня.
13. Група продовженого дня може комплектуватися з учнів одного класу, кількох класів (зокрема, перших або других, або третіх), кількох різних класів, але не більш як чотирьох вікових груп.
Режим роботи групи продовженого дня розробляється відповідно до Державних санітарних правил і норм улаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу, ухвалюється педагогічною радою і затверджується керівником загальноосвітнього навчального закладу.
14. Режим роботи групи продовженого дня повинен передбачати:
1) організацію:
прогулянки тривалістю не менш як одна година 30 хвилин (для учнів перших — четвертих класів);
харчування тривалістю не менш як 30 хвилин;
суспільно-корисної праці;
денного відпочинку (сну) в групі продовженого дня, сформованої з учнів першого класу, тривалістю не менш як одна година 30 хвилин;
2) виконання домашніх завдань для учнів другого класу тривалістю 45 хвилин, третього класу — одна година 10 хвилин, четвертого класу — одна година 30 хвилин, п’ятого — шостого класів — дві години 30 хвилин, для учнів сьомого класу — три години;
3) проведення:
спортивно-оздоровчих занять для учнів першого класу тривалістю не менш як 35 хвилин, другого — четвертого класів — 40 хвилин, для учнів п’ятого — сьомого класів — 45 хвилин;
занять у гуртках, секціях, екскурсій.
15. Тривалість перебування учнів у групі продовженого дня становить шість годин на день, а за наявності відповідної заяви батьків або осіб, які їх замінюють, може зменшуватися.
16. Для організації денного відпочинку (сну) в групі продовженого дня, сформованої з учнів першого класу, адміністрація загальноосвітнього навчального закладу облаштовує відповідне приміщення з додержанням вимог законодавства щодо охорони праці, правил протипожежної безпеки, санітарно-гігієнічних та державних будівельних правил та норм.
17. Відповідальність за збереження навчального обладнання покладається на вихователя та інших педагогічних працівників групи продовженого дня.
18. План роботи вихователя групи продовженого дня погоджується із заступником керівника загальноосвітнього навчального закладу і затверджується керівником такого закладу.
19. Планування навчально-виховного процесу групи продовженого дня, подання статистичних звітів здійснюються відповідно до наказів МОН.
20. Оплата праці вихователя та інших педагогічних працівників групи продовженого дня проводиться відповідно до законодавства.
21. Для організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня на належному рівні керівник загальноосвітнього навчального закладу:
створює умови для охорони життя і здоров’я учнів, організації їх харчування і відпочинку;
несе відповідальність та здійснює контроль за харчуванням учнів групи продовженого дня, додержанням санітарно-гігієнічних і санітарно-протиепідемічних правил та норм, медичним обслуговуванням, організацією навчально-виховного процесу групи продовженого дня;
затверджує режим роботи групи продовженого дня, план роботи вихователя, графік харчування учнів.
22. Норми та порядок організації харчування учнів групи продовженого дня встановлюються відповідно до норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2004 р. № 1591 (Офіційний вісник України, 2004 р., № 47, ст. 3107), та наказів МОН.
23. Медичне обслуговування учнів групи продовженого дня здійснюється медичним працівником загальноосвітнього навчального закладу та закладу охорони здоров’я в установленому порядку.
24. Контроль за охороною здоров’я учнів групи продовженого дня здійснюють органи охорони здоров’я. 


Планування роботи групи продовженого дня

Важливе значення у зміцненні педагогічного впливу на дітей має планування позаурочної навчально-виховної роботи, яка планується на півріччя і робочий день. Плануючи її, педагог керується указами Президента України, уряду України, відповідними нормативними документами Міністерства освіти і науки України.
План роботи групи продовженого дня на півріччя розробляє вихователь і узгоджує його з планами позаурочної роботи вчителів, з учнями яких вони спільно працюють.
У плані вказується комплекс заходів щодо організації учнівського колективу, забезпечення загальної обов´язкової освіти, патріотичного, морального і трудового виховання, відзначення державних свят, вивчення звичаїв і традицій українського народу, заходи на відзначення пам´ятних дат мистецько-літературного життя, правового, економічного і екологічного виховання, формування таких рис, як доброта і милосердя, індивідуальної виховної роботи з учнями, а також роботи з батьками. План передбачає комплекс заходів з охорони здоров´я і фізичного розвитку учнів, направлений на краєзнавчу і пошукову роботу з учнями. Головна вимога до плану, щоб він був конкретний і розумно насичений.
Основними пунктами плану можуть бути:
а) характеристика групи, де вказується наявність дітей за віком, статі, особливостями характеру;
б) пункт «Індивідуальна робота» - це зосередження уваги на тому, як діти виховувалися у своїх сім´ях, тому кожному притаманні свої набуті навики та вміння. Є учні виховані, культурні, але є й такі, кому більш потрібно приділити уваги для виховання навичок правильної поведінки відповідно до Статуту школи;
в) пункт «Основні виховні заходи» охоплює широкі аспекти виховання учнів;
г) пункт «Фізичний розвиток дітей і збереження здоров´я» твердить, що здоров´я нації - це здоров´я країни;
ґ) пункт «Робота з батьками» наголошує на спільну роботі класовода, вихователя, батьків, учнів, школи, громадськості. Виховувати дітей слід спільними зусиллями школи, сім´ї, суспільства. Всіх їх об´єднують спільні інтереси, форми виховної і навчальної роботи.
При складанні плану необхідно враховувати:
1. Відзначення видатних подій і свят до указаних дат.
2. Вивчення традицій, звичаїв і обрядів 1 раз в місяць.
3. Вивчення правових питань 1 раз в квартал.
4. Вивчення економічних і екологічних питань 1 раз в квартал,
5. Трудові рейди і заходи 1 раз в місяць.
6. Вивчення питань культури поведінки, формування рис особистості: доброти, милосердя 1 раз в тиждень,
7. Екскурсії в театр, природу, краєзнавча робота 1 раз тиждень,
8. Робота з художньою літературою, журнали 1 раз в місяць,
9. Охорона здоров´я (гігієна) 1 раз в місяць.
10. Фізкультурно-оздоровча (змагання, конкурси) 1 раз в місяць,
11. Повторення правил дорожнього руху 1 раз в місяць.
12. Вивчення правил пожежної безпеки 1 раз в місяць.
13. Вивчення правил техніки безпеки в побуті 1 раз в місяць,
14. Вивчення правил поведінки на льоду і воді 1 раз в сезон,
15. Вивчення правил поведінки на канікулах 1 раз в квартал,
16. Індивідуальна робота з учнями 1 раз в тиждень.
17. Робота з батьками 1 раз в тиждень.
Орієнтовний план роботи вихователя на місяць.
1. Із скрині народної мудрості. Легенди «Неопалима купина», «Вовкулака» та ін.
2. «Наші вірні друзі - знаки дорожні» (правила дорожнього руху). Практична хвилинка.
3. Твій зовнішній вигляд (гігієнічне виховання). Рольова гра.
4. Екскурсія в гідропарк. Складання словесних картин осіннього пейзажу. Екологічне виховання. Малювання.
5. «Про злочин і кару» (правове виховання). «Мозковий» турнір. Консультація для батьків.
6. «Богдан Лепкий - письменник, літературознавець, перекладач, педагог». Розповідь вихователя.
7. «Що повинен уміти учень у свої 7-9 років?». Практична хвилинка.
8. «Чи віриш ти у прикмети?» Бесіда.
9. «Як Стобід хотів підпалити вовка, а ледве сам не згорів» (правила пожежної безпеки). Вікторина.
10. Конкурс на кращого знавця звичаїв і традицій українського народу на тему «Без калини немає України».
11. Прості правила етикету (під час звучання гімну). Практична хвилинка.
12. Повторення правил користування побутовими електроприладами. Бесіда
13. Як боротися з лінощами дітей? Консультація для батьків.
14. Конкурс кмітливих «У нас сьогодні п´ять уроків».
15. «Роби зарядку кожен день - зникнуть втома, млявість, лінь». (Розучування комплексу ранкової гімнастики).
16. «Хто іншому допомагає, той у біді поміч має». (Про культуру поведінки (обговорення).
17. «У Катрусі - день народження». (Про культуру поведінки).
18. Повторення правил поведінки з побутовими газовими приладами.
19. Індивідуальна робота з окремими учнями з читання, математики, письма.
20. День відкритих дверей у групі. Бесіда з батьками про навчання і поведінку.

Пам'ятка безпечної поведінки під час літа для вихованців та їх батьків

Ось і розпочалося літо. Як завжди, кожен з нас проведе його по-різному. Подорожі, екскурсії, море, гори, походи, багато друзів - все це чекає на вас влітку. Бажаємо усім гарного відпочинку, яскравих вражень, незабутніх зустрічей, захоплюючих мандрівок!

 Але також закликаємо вас завжди пам`ятати елементарні правила безпеки, щоб літній відпочинок не був зіпсований:

Ø Гуляти й гратися можна в місцях, які призначені для цього.

Ø Небезпечними для ігор можуть бути сходи, підвали, горища, будівельні майданчики, ліфти.

Ø Під час ігор у небезпечних місцях можна одержати травми й каліцтва різного ступеня тяжкості.

Ø Під час ігор не варто демонструвати свою хоробрість одноліткам, стрибаючи з великої висоти, пірнаючи з крутих схилів на велику глибину, здираючись якнайвище на дерева.

Ø Під час літнього відпочинку слід поводитися так, щоб не мати дорікань із боку дорослих.

Ø Під час канікул слід, як і раніше, дотримуватися правил пожежної безпеки.

Ø Не можна брати в руки незнайомі предмети, кидати їх у вогонь, гратися ними. Найшвидше повідомити про місце їхнього знаходження дорослих.

Ø Під час відпочинку на узбережжі слід обов'язково дотримуватися правил поведінки на воді й поблизу водоймищ.

Ø Одяг та взуття для відпочинку слід вибирати згідно із сезоном.

Ø Після контакту зі свійськими тваринами слід добре вимити руки з милом.
Гарних вам канікул!

Пам`ятка з техніки безпеки на літніх канікулах

1. Правила дорожнього руху

• ходити тільки по правiй сторонi тротуару;

• дорогу переходити не поспiшаючи;

• не можна переходити дорогу навскіс;

• переходячи дорогу, слiд подивитися налiво, дiйшовши до середини зупинитися i подивитися направо;

• якщо не встигли перейти вулицю i рух транспорту почався, слiд зупинитися на серединi вулицi i зачекати, поки рух припиниться;

• якщо немає тротуарiв, слiд триматися лiвого боку дороги, тобто йти назустріч транспорту, що рухається.

2. Правила електробезпеки

• Під час вимикання електроприладiв забороняється витягувати вилку з розетки за шнур;

• категорично забороняється користуватися електроприладами, в яких знайдено несправнiсть;

• не торкатися мокрими руками електроприладiв, якi знаходяться під напругою;

Пам’ятайте: зовнiшнiми ознаками несправностi електропроводки або приладiв є специфiчний запах пiдгораючої iзоляції, з’явлення іскри, перегрівання штепсельних розеток i вилок.

3. Вибухонебезпечні предмети

• До виявлених вибухонебезпечних предметiв нi в якому разi не можна торкатись, перекладати, розряджати, зберiгати;

• забороняється використовувати снаряди для розведення вогню;

• не можна збирати, здавати снаряди в металобрухт;

• виявивши вибухонебезпечнi предмети, необхiдно термiново повiдомити мiлiцiю, школу, вiйськкомат.

4. Правила протипожежної безпеки

• Дотримуйтесь правил протипожежної безпеки в спекотну погоду;

• гра з вогнем — одна з причин пожежi;

• дотримуйтесь правил протипожежної безпеки в турпоходi.

5. Правила поведiнки на водi

• купатися можна тiльки в сонячну безвiтряну погоду при температурі повiтря не нижче 20—250 С i води — не менш нiж 18—200С;

• купатися дозволяється тiльки в спецiально вiдведених мiсцях;

• забороняється заходити у воду глибше, нiж по пояс, людинi, яка не вмiє плавати;

• не запливайте за знаки огорожi акваторiї пляжу;

• грубi iгри та пустощi у водi небезпечнi для життя;

• не забруднюйте воду та берег;

• не подавайте хибних сигналiв тривоги;

• не користуйтесь надувними матрацами, катерами та iншими предметами, якi не призначенi для плавання.

 6. Правила культури поведінки (правила в громадських місцях)

• Завжди прагнiть бути культурною людиною;

• поступайтеся мiсцем людям похилого вiку;

• поважайте старших, не будь грубим;

• не гуляйте пiзнiше 21 години;

• не сидiть цiлодобово бiля телевiзора, комп’ютера;

• бiльше читайте художньої лiтератури.

7. Категорично забороняється

• Ходити на територiї новобудов;

• купатися без догляду дорослих;

• розводити вогнище в лiсi, поблизу лiнiй електропередач;

• їздити на велосипедi на тiй частинi дороги, де рухається транспорт.

 8. Суворо дотримуйтесь правил:

• дорожнього руху;

• користування газовими, електричними приладами;

• поведiнки дiтей на водi;

• користування пасажирським лiфтом;

• протипожежної безпеки.


  Комплексна програма розвитку, навчання та виховання дітей раннього віку "Соняшник"                    http://old.mon.gov.ua/img/zstored/files/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B0_%D0%9A%D0%B0%D0%BB%D1%83%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%A1%D0%BE%D0%BD%D1%8F%D1%88%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%96%D0%B9-%D0%B2%D1%96%D0%BA.pdf

 

 

Програма розвитку дитини дошкільного віку "Українське дошкілля" http://old.mon.gov.ua/img/zstored/files/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B0%20%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B5%20%D0%B4%D0%BE%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BB%D0%BB%D1%8F.pdf

Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку  "Впевнений  старт"

Родзинки добра (форми роботи з дітьми):


Експериментування;


Ігрові тематичні заняття;


Праця в природі;


Уроки фантазії;


Уроки добра і краси;


Ситуації морального вибору;


Інсценізації казок;


Читання художньої літератури;


Екскурсії - милування;


Хвилинки споглядання;


Допомога один одному;


Обмін досвіду із дорослішими дітьми.

 

Десять відповідей
на запитання батьків п'ятирічних дітей

Міністерство освіти і науки надало роз'яснення щодо основних питань, що виникли у зв'язку з прийняттям законодавчих змін в законодавство про дошкільну освіту
1. Примусово ніхто не буде готувати дітей старшого дошкільного віку до шкільного навчання.
Ст. 8 Закону України "Про дошкільну освіту" передбачено, що сім'я зобов'язана сприяти здобуттю дитиною освіти у дошкільних та інших навчальних закладах або забезпечувати дошкільну освіту в сім'ї відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти. Батьки повинні бути поінформовані про можливі шляхи залучення дітей до здобуття дошкільної освіти. Водночас місцеві органи державної виконавчої влади та органи місцевого самоврядування повинні створити для цього необхідні умови.
Отже, дві сторони однієї дуже важливої справи: перша - відповідальність, впевненість і бажання батьків; друга - відповідальність держави за створення доступності і безоплатності дошкільної освіти.
2. Обов'язкова дошкільна освіта для дітей старшого дошкільного віку є необхідністю.
Питання щодо обов'язковості здобуття дітьми старшого дошкільного віку дошкільної освіти назрівало уже давно, тому що всі (в першу чергу батьки) розуміли, що це є необхідністю. Адже це, насамперед, переваги для дитини. Подивимося на це з різних позицій: "дитина і колектив" (вміння узгоджувати свої інтереси з іншими, виховання почуття дружби, взаємодопомоги, підтримки); "дитина і соціум" (вміння спілкуватися з іншими людьми, знаходити правильне рішення і вихід з різних життєвих обставин, бажання для подальшого навчання в школі); "розвиток дитини" (здійснює педагог, який володіє необхідними знаннями та може забезпечувати повноцінний комплексний розвиток дитини з урахуванням її індивідуального розвитку); "дитина і майбутнє шкільне навчання" (забезпечення рівних стартових умов для всіх дітей, фізична, психічна, моральна, мотиваційна, вольова, інтелектуальна готовність тощо). І мабуть тому й відсоток охоплення дітей старшого дошкільного віку дошкільною освітою щорічно зростав і натепер становить 93,5%.У прийнятті такого рішення є переваги і для батьків, тому що вони будуть впевнені, що їх діти отримають повноцінний розвиток, і що для цього буде створено необхідні умови та запропоновано різні форми здобуття дітьми дошкільної освіти.
Окрім того, практика інших країн свідчить про позитивний досвід такої роботи.
3. Ніяких спеціальних програм, а тим більше підручників, про які часто згадується у засобах масової інформації, для організації роботи з дітьми старшого дошкільного віку не потрібно.
  Освітній процес для дітей старшого дошкільного віку організовується відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти, як державного освітнього стандарту та програмових вимог.

Дошкільна освіта у межах Базового компонента здійснюється за Державною базовою програмою, яка є основною.

Дошкільні навчальні заклади можуть користуватися й додатковими програмами, вимоги до яких визначено листом МОН від 27.05.2010 р. № 1/9-369 "Щодо порядку розроблення програм для дошкільних навчальних закладів".

Перелік програм та видань, рекомендованих для використання в роботі у дошкільних навчальних закладах, щороку затверджується Міністерством освіти і науки України та публікується у фахових виданнях.

У роботі з дітьми дошкільного віку також можуть використовуватися програми (додаткові та експериментальні), що схвалені для використання певного регіону науково-методичними радами обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти.

  Діючі програми передбачають завдання з різних видів роботи з дітьми, у тому числі пізнавальний, мовленнєвий, логіко-математичний, художньо-естетичний, фізичний та соціальний розвиток дітей.
4. Обов'язковість дошкільної освіти для дітей п'ятирічного віку не означає заміну дошкільної освіти на шкільне навчання, діти не повинні сісти за парти, як першокласники у школі, навчатися писати, читати тощо.
  Провідною діяльністю у житті дитини дошкільного віку залишається гра, за допомогою якої необхідно формувати у дітей передумови навчальної діяльності (дотримання правил, вміння стримувати власні бажання, якщо вони суперечать правилам гри, навчання поводитися в колективі тощо).

Організація занять (групових, підгрупових, індивідуальних) не будуть дублювати шкільні уроки за формами проведення, змістом завдань, методами та прийомами навчання, способами організації дітей, не будуть підпорядковані тільки логіці майбутніх навчальних шкільних дисциплін. Одним із основних завдань педагогічних колективів, які працюють з дітьми дошкільного віку, буде створення розвивального середовища для дітей, що передбачає зміщення акцентів з проблеми його дидактичного забезпечення на створення сприятливого простору для розгортання дітьми активної, творчої поведінки у специфічних для віку видах діяльності (ігровій, пізнавальній, продуктивній, самостійній художній діяльності, спілкуванні з дорослими і однолітками тощо) і відповідно організація роботи з дітьми у ньому.

  5. Дітей старшого дошкільного віку будуть приймати до дошкільного навчального закладу протягом календарного року.
Відповідно до Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 р. № 305 прийом дітей до дошкільного навчального закладу здійснюється керівником протягом календарного року. І тому це не означає, що дітям старшого дошкільного віку необхідно відвідувати дитячий садок саме з 1 вересня. Батьки повинні вибрати і форму залучення дитини до дошкільної освіти і час, коли віддавати до дитячого садка, враховуючи при цьому різні чинники, у тому числі й стан здоров'я дитини.
6. Обов'язковість дошкільної освіти не означає, що діти повинні перебувати у дошкільному навчальному закладі кожного дня та протягом дня.
Законом України "Про дошкільну освіту" (ст.11) за бажанням батьків або осіб, які їх замінюють, у дошкільному навчальному закладі може встановлюватися гнучкий режим роботи, який передбачає організацію різнотривалого перебування дітей, у тому числі і короткотривалого (на сьогодні в Україні функціонує більше 1 тис. груп короткотривалого перебування).
7. Батьки мають право вибирати різні форми здобуття дітьми дошкільної освіти.
Оптимальний варіант, звичайно, дитячий садок. У разі його відсутності відкриваються групи для організації роботи з дітьми старшого дошкільного віку на базі навчальних закладів або інших приміщень, буде здійснюватися соціально-педагогічний патронат, а також діти можуть отримувати дошкільну освіту за допомогою фізичних осіб, які мають відповідну вищу педагогічну освіту та ліцензію на право надання освітніх послуг у сфері дошкільної освіти.
8. Ніяких документів про отримання дітьми дошкільної освіти не передбачається.
Положенням про дошкільний навчальний заклад передбачено перелік документів, що необхідні при прийомі дитини до дошкільного навчального закладу (заява батьків або осіб, які їх замінюють, медична довідка про стан здоров'я дитини, довідка дільничного лікаря про епідеміологічне оточення, свідоцтво про народження).
Прийом дітей до першого класу здійснюється відповідно до наказу міністерства від 07.04.2005р. № 204 "Про прийом дітей до 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів", яким передбачено, що для зарахування дитини до першого класу батьками або особами, які їх замінюють, подається на ім'я директора загальноосвітнього навчального закладу копія свідоцтва про народження дитини та медична довідка встановленого зразка.
9. Роботу з дітьми старшого дошкільного віку будуть проводити педагогічні працівники, які мають відповідну педагогічну освіту.
  У дошкільних навчальних закладах з дітьми старшого дошкільного віку працюють безпосередньо вихователі. Також - музичні керівники, інструктори з фізкультури, практичні психологи.

До роботи з дітьми, які не відвідують дитячі садки, будуть залучатися ще й соціальні педагоги, вчителі шкіл, які обов'язково будуть обізнані із специфікою організації роботи з дітьми.
  10. Дії міністерства.
Спільно з Інститутом інноваційних технологій та змісту освіти, Національною Академією педагогічних наук України міністерством буде розроблено орієнтир для педагогів та батьків щодо змістового наповнення роботи та очікуваних досягнень в розвитку дітей старшого дошкільного віку, а також методичні рекомендації з питань наступності в роботі дошкільних навчальних закладів та початкової школи.
Інформуємо також, що з метою широкого обговорення питань дошкільної освіти п'ятого листопада цього року буде проведено І Всеукраїнський з'їзд педагогічних працівників дошкільної освіти.

 Секрети дитячих малюнків
 
Колір у дитячому малюнку

Насамперед оцінимо кількість кольорів, які дитина використовувала у своєму малюнку. Якщо їх не менше ніж 5-7, то ми можемо запевнити, що малюк насолоджується різноманіттям життя, емоції та його психіка не зазнають значних потрясінь. Діти до трьох років обмежуються двома - трьома кольорами. Дорослішаючи, малюк використовує ширшу палітру. Якщо ви бачите, що в малюку є тільки один колір, то, швидше за все, це означає, що дитина чимось сильно пригнічена, переживає і навіть страждає. Однак зверніть увагу і на те, скільки кольорових олівців було запропоновано дитинів момент малювання, адже причина браку кольору може бути й такоюзвичайною.
   Значення кольорів 

Червоний - висока збудливість нервової системи, іноді агресія, яскраві емоції, активність.

Жовтий- колір оптимізму й активної допитливості. Він відповідає за чудовий настрій і позитивні емоції.

Зелений - вибір урівноваженої дитини, але водночас свідчить про впертість художника, а ще про потребу в безпеці.

Синій - вказує на те, що зараз дитина зосереджена на певних внутрішніх проблемах і переживаннях, які аналізує. Вона прагне спокою і самотності. Можливо, вона стомилася від суєти й того темпу, який задають їй дорослі.

Фіолетовий - свідчить про те, що дитина полюбляє і вміє фантазувати. А ось якщо цього кольору занадто багато, то фантазія занадто розвинена і не має нічого спільного з реальністю.

Чорний - пригнічений настрій, почуття протесту проти обставин, що склалися, або тиску, прагнення до змін.

Коричневий - найчастіше відбиває на папері негативні емоції дитини, фізичний біль, повільність.

Сірий - прийнято інтерпретувати як відсутність кольору. Швидше за все, дитина, яка вибирає сірий колір намагається не помічати чогось, що її сильно бентежить.
    Оцінювання емоційного стану
 Великий - маленький (розмір малюнка)
Пропоную оцінити розмір малюнка. Наприклад, візьмемо фігуру людини й оцінимо її щодо розмірів аркуша паперу. Розмір людини означає те, наскільки значущим цей персонаж для дитини. Вивчаючи зображення родини, ви можете зробити висновок про те, хто із членів родини є найважливішим для малюка. Ф якщо дитина малює саму себе? Тоді розміри малюнка допоможуть нам зробити про самооцінку дитини, тобто про її ставлення до себе. Чим меншою є фігура, тим нижча самооцінка дитини, і навпаки.
Каляки - маляки (характер штриха й натиск)
  Невпевнена, тонка, переривчаста лінія - сором'язливість, емоційна слабкість, невпевненість у своїх силах, страх негативного оцінювання своїх дій.

Чітка, впевнена, безперервна лінія із сильним натиском - упевненість, активність, життєва сила. Також сильний натиск може свідчити про гіперактивність, агресивність художника. 

Якщо дитина часто змінює натиск під час малювання, то це свідчить про її схильність до змін настрою.

Дитячий садок -
перший навчальний заклад для малюка

Питання про те, віддавати дитину до дитячого садка чи ні, чимало сучасних родин вирішують позитивно. Однак не всі батьки знають, як полегшити й оптимізувати складний період адаптації дитини до нових умов, і не всі зважають на те, що перебіг цього процесу залежить від їхньої позиції.
Де починається соціалізація маленької дитини? Насамперед у родині. Але набагато ширше соціальний розвиток дитини відбувається у дитячому садку. Саме там вона набуває досвіду спілкування з незнайомими людьми - дорослими й дітьми, засвоює норми та правила поведінки, навчається жити у суспільстві. Від того, як пройде звикання дошкільника до нових умов, залежить його фізичний і психічний розвиток, подальша життєдіяльність у дитячому садку й родині. На жаль, нерідко цей процес протікає важко й болісно.
Негативна емоційна реакція батьків на поведінку дитини в цей період часто ускладнює ситуацію. Не знаючи, як правильно реагувати на дитячі вередування й сльози, як ліпше вчинити, мама з татом не можуть допомогти своєму малюку.

Рекомендації батькам з підготовки дітей до дитячого садка
Зверніть увагу на домашній режим харчування та сну й потроху наближайте його до того режиму, що буде у дитячому садку.
Привчайте малюка до самостійності й доступного для його віку самообслуговування. Розповідайте дитині, що таке дитячий садок, навіщо туди ходять, чому ви хочете, щоб вона туди пішла. Проходячи повз дитячий садок, з радістю нагадуйте дитині, як їй пощастило - восени вона зможе ходити сюди.
Розповідайте рідним і знайомим у присутності малюка про свою удачу, кажіть, що пишаєтеся своєю дитиною, адже її прийняли до дитячого садка.
Учіть дитину гратися. Психологи виявили чітку закономірність між розвитком предметної діяльності та її звиканням до дитячого садка. Найлегше адаптуються малюки, які вміють довго, різноманітно й зосереджено діяти з іграшками. Уперше потрапивши до дитячого садка, вони швидко відгукуються на пропозицію погратися, з інтересом досліджують нові іграшки. Дитина, яка вміє гратися, легко йде на контакт із будь-яким дорослим.
Робіть разом з дитиною нескладну систему прощальних знаків уваги, так їй буде легше відпустити вас. Пам'ятайте, що на звикання дитини до дитячого садка може знадобитися до півроку.
Розраховуйте свої сили, можливості і плани. Чим з більшою кількістю дітей і дорослих, з якими дитина спілкуватиметься у дитячому садку, вона побудує стосунки, тим швидше вона звикне. Допоможіть їй у цьому.
Познайомтесь з іншими батьками та дітьми.
Відвідуйте разом з дитиною прогулянки у дитячому садку. Дорогою у дитячий садок обговоріть з дитиною, що на неї чекає. Дуже важливо, щоб розмови про дитячий садок супроводжувалися лише позитивними емоціями. У Вас має бути спокійний голос і впевнена інтонація.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар